English | العربية

אט-טור – כרטיס שכונה

יוני 2014

רקע על השכונה

שכונת אט-טור נמצאת בחלקה המרכזי של ירושלים המזרחית, על המדרונות המזרחיים של ג’בל אז-זייתון (הר הזיתים). ההר, הקרוי על שם כרמי הזיתים הרבים שכיסו בעבר את רוב שטחו, קשור למסורות היסטוריות ודתיות בנצרות, באיסלאם וביהדות. השכונה עצמה גובלת באדמות אל-עיסאוויה מצפון, אס-סוואנה ממערב, ואש-שייאח מדרום. הגבול המזרחי של השכונה נקבע בחלקו הדרומי על ידי מכשול ההפרדה, ובחלקו הצפוני על ידי הגבול המוניציפלי של ירושלים.

הכפר ההיסטורי אט-טור (פירושו “ההר”, בארמית) נבנה על חורבותיו של כפר רומי בשם “בית-פאג’י” (“בית התאנים”, בארמית), אשר מייסדיו הגיעו מאזור חברון ומכפרים בגדה המזרחית של הירדן. עדויות לכך שאט-טור נחשב כפר גדול, נמצאות ברשימות-מס עוד מהתקופה העות’מאניות מהמאה ה- 16. מאוחר יותר, בתקופת המנדט הבריטי, גדל מספר תושבי הכפר כמעט פי שלוש. כיום, אוכלוסיית הכפר מורכבת ברובה ממוסלמים וממיעוט נוצרי. הנוכחות הנוצרית בשכונה קיימת בעיקר בשל הרקע הדתי וההיסטורי של המקום, ובשל המנזרים הרבים הקיימים בו. רוב התושבים הנוצרים חיים במנזרים, ומספר משפחות ובודדים חיים בשכירות במבנים השייכים לכנסיות, הממוקמים מחוץ לתחומי המנזרים.

בתקופת השלטון הבריטי נכלל אט-טור במרחב העירוני של ירושלים, בניגוד לתקופה הירדנית (1949- 1967) בה נחשב הכפר כפרבר בעל מעמד חברתי-כלכלי גבוה. מאז 1967, עת נכלל רוב האזור הבנוי של אט-טור בתוך השטח המוניציפלי של ירושלים, החלה הדרדרות חברתית-כלכלית חריפה, ועד היום סובלים תושביו מאיכות חיים ירודה. תושבי השכונה רואים בשכונת המשנה ח’לת אל-עין והשטחים הפנויים בסמוך לה כעתודת הקרקע העיקרית לפיתוח עתידי, וזאת למרות שהשכונה טרם זכתה להכרה של הממסד.

תושבי ח’לת אל-עין עוסקים במלאכת התכנון

החל משנת 2006 פועלים תושבי שכונת אט-טור, לרבות בעלי הקרקעות בח’לת אל-עין ובסיוע המנהל הקהילתי, לקדם תוכנית מתאר חדשה, לשכונת משנה של אט-טור שאינה מוכרת על ידי הרשויות הישראליות. ח’לת אל-עין נמצאה בחלקה הצפון מזרחי של אט-טור ותוכנית התושבים כוללת את שטח השכונה הכלול בתוך הגבולות המוניציפליים של ירושלים (כ- 800 דונם). לצורך כך, שכרו התושבים את שירותיו של אדריכל פרטי, והחלו במסע המפרך להשגת הכרה. חלק מהשטח אינו נכלל בתוכניות השכונתיות התקפות, אך מסומן כשטח ציבורי פתוח בתוכנית של כביש מנהרת הר הצופים.

במסגרת התוכנית מוצע להרחיב את השטחים המותרים לפיתוח באט-טור, כלפי צפון, ולנצל שטח פתוח שבבעלות תושבי השכונה ליצירת אזורי מגורים נוספים, גינות שכונתיות, דרכי גישה ובעיקר שטחים המיועדים לבנייני ציבור. מטרה נוספת של התוכנית היא הכשרה בדיעבד של בתים הבנויים בשטח, ללא היתרים, שסכנת ההריסה מרחפת עליהם. התוכנית נעשתה בתאום עם עיריית ירושלים ובעידודה, אך לאחרונה מאיימת עליה התוכנית ל”גן לאומי מורדות הר הצופים” הנוגסת בשטחים הפנויים, וכמעט לא מותירה לשכונה המתוכננת שטחים להרחבה מעבר לאזורים שממילא בנויים. התושבים החליטו לקחת את המצב לידיהם, לעקוף את עיריית ירושלים (כפי שמאפשר החוק), ולהגיש את התוכנית ישירות לוועדה המחוזית לתכנון ובניה, אשר תידרש בתורה להכריע בין שתי תוכניות שקודמו על אותו שטח, האחת על ידי רשות הטבע והגנים והשנייה על ידי התושבים.

מידע נוסף: