English | العربية

עקרון השוויון וייצוג הולם במערכת התכנון בישראל

אוקטובר 2007

עקרון השוויון וסוגיית הייצוג ההולם במערכת התכנון בישראל – ‘במקום’ והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, כחלק מפרויקט זכויות תכנון בשיתוף עם ‘יוזמות קרן אברהם’, הפיקו דו”ח המציג את הכשלים במערכת התכנון ובהליך התכנוני, ככל שהדבר נוגע לחוסר השוויון במערכת בכלל, ולזכותו של הציבור הערבי בישראל לשוויון ולייצוג הולם בפרט. הדוח מציע דרכים לתיקון הכשלים שאובחנו.

הפרק הראשון דן במבנה של מערכת התכנון ומציע לשנות את הרכב החברים במוסדות התכנון, בניסיון לתקן את העיוות שקיים בהם ביחסי הכוחות בין השלטון המרכזי, השלטון המקומי ונציגי החברה האזרחית. הפרק השני מתייחס לחברים הממונים במוסדות התכנון ומציע לשנות את דרך מינויים, על פי עקרונות של ייצוג הולם שייקבעו כתיקון לחוק התכנון והבנייה. הפרק מתמקד במציאת דרכים לצמצום תת הייצוג במוקדי קבלת ההחלטות. הפרק השלישי עוסק במקום שתופסת האוכלוסייה הערבית המועסקת בגופי התכנון המקצועיים אשר בשירות המדינה ושפועלים ליד כל אחד ממוסדות התכנון השונים, ומציע דרכים לקידום ייצוגה ההולם של האוכלוסייה הערבית בגופים אלה.

כנספח לדוח צורפה הצעת חוק אשר נכתבה על ידנו בתיאום עם ח”כ חנא סוויד, ואשר מציעה תיקון לחוק התכנון והבנייה כך שייצוג הולם יהפוך לנורמה, גם במוסדות התכנון. הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת ב-21.5.07 על ידי יו”ר ועדת הפנים, ח”כ אופיר פז-פינס, וח”כ חנא סוויד, וחתומים עליה 16 חברי כנסת נוספים.

הדו”ח המלא, PDF